Transitiemanager programma nieuwkomers

Noord-Holland
Start 1 feb. 2026
Overig Sociaal Domein
7 maanden
28 uur
Verlenging mogelijk
Reageren tot 6 jan. 2026

Over deze opdracht

Als transitiemanager bij de BUCH werkorganisatie heb je de volgende verantwoordelijkheden:

  • Je ontwikkelt en implementeert een heldere governance-structuur die samenwerking, sturing en verantwoording versterkt;
  • Je ondersteunt door de strategisch adviseurs binnen het programma ontwikkel en bewaak je de strategische koers van het programma, in lijn met de beleidsprioriteiten, bestuurlijke ambities, landelijk beleid, externe ontwikkelingen;
  • Je bent het strategisch aanspreekpunt voor bestuur, MT BUCH en externe partners. Samen met de strategisch adviseurs binnen het programma vertaal je de bestuurlijke wensen, vastgelegd in nieuwe toekomstbestendige bestuursopdrachten, naar uitvoerbare strategieën;
  • Op basis van de van de door de MT BUCH vastgestelde sturingsprincipes voor de organisatie en in samenwerking met de collega programmamanagers binnen de organisatie;
  • Het opstellen van het profiel voor de toekomstig vaste programmamanager, dit passend bij de bestuursopdrachten. Het opstarten van de werving van een vaste programmamanager en het zorgdragen voor een zorgvuldige overdracht;
  • Je stuurt op strategische doelen, bewaakt de samenhang binnen het programma en de bredere beleidsagenda van de BUCH;
  • In samenspel met de personeelsverantwoordelijke zorgdragen voor de functionele aansturing en professionele ontwikkeling van de programmaleden gedurende inhuurperiode;
  • Je hebt regie op middelen en budgetten en de ontwikkelingen daarin, waaronder de bekostigingsregelingen vanuit het rijk, je draagt daarbij zorg voor een heldere verantwoording richting MT-BUCH en de colleges. Je wordt daarin ondersteunt door de businesscontroller van het programma. 

Vereisten en gunningscriteria

  • Minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare strategische rol als programmamanager van maatschappelijk en politiek complexe, multidisciplinaire opgaven, in een politiek-bestuurlijke organisatie en een uitdagend stakeholderlandschap;
  • Een relevante afgeronde academische opleiding;
  • Aantoonbare ervaring met matrixsturing in een ambtelijke organisatie die ten dienste staat van meerdere gemeenten, de werking van gemeentelijke organisaties en besluitvorming;
  • Uitgebreide ervaring met bestuurlijke advisering en opdrachtgericht samenwerken;
  • Ervaring met organisatieverandering en interne communicatie;
  • Bewezen staat van dienst in het behalen van resultaten binnen strakke deadlines en budgetten;
  • Het kunnen bewaken van planningen, maken van voortgangsrapportages, risicomanagement en resultaten, waarbij je stuurt op efficiëntie en het bereiken van maatschappelijke waarde. 

Beoordeling

Fase 1 Korte screening

Eerst checken we op basis van je reactie of je aan alle Vereisten voldoet.

Is dit helemaal op orde? Top, dan ga je naar de 2e fase. 

Fase 2 Kwalificatie

We maken een overzicht van alle reacties direct na sluitingsdatum. We kijken dan naar de gunningscriteria én naar de verhouding tussen ervaring en je uurtarief.

Hebben we nog een vraag of is er iets nog niet helemaal duidelijk?

Geen punt, we nemen dan gewoon even contact met je op.

Fase 3 Voorstel & kennismaking

Samen met de opdrachtgever wordt besloten wie er worden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. We informeren je natuurlijk direct als je wordt uitgenodigd en plannen in overleg een afspraak in.

Fase 4 Opdracht

Gefeliciteerd! Je hebt de opdracht!

De overeenkomst wordt getekend en je gaat via Professional Partners aan de slag.

Meer informatie

Let op dat je CV nooit langer mag zijn dan 5 pagina’s. Dat houdt het wel zo overzichtelijk. Hierin moet duidelijk naar voren komen dat jij de juiste professional bent voor deze interim opdracht.

Wil je je reactie extra kracht bij zetten? Stuur dan ook minimaal 2 referenties mee of schrijf een pakkende motivatiebrief. Ga je aan de slag als interim professional via Professional Partners, dan vragen we ook altijd om een VOG die nooit ouder mag zijn dan 6 maanden.

Heb je nog vragen aan ons? Neem dan even contact op met {{owner}} of met het servicecentrum van Professional Partners via 088 031 3535.

Is dit jouw opdracht?

Of wil je eerst nog wat meer weten?

088 031 3500
r.overweter@professionalpartners.nl

Robbert OverweterRobbert Overweter
Regiomanager Overheid

Reageer

  • Delen:
Reageer
×
Inloggen
×
Jouw favoriete vacatures